Blog de Marie

Balenciaga in het Kunstmuseum, Den Haag
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-Lisah Hermkens
  • Aantal comments: 0
Balenciaga in het Kunstmuseum, Den Haag
In september 2022 ontving ik een uitnodiging voor de opening van de Balenciaga-tentoonstelling "Meesterlijk Zwart" in het Kunstmuseum in Den Haag. Ja, natuurlijk zou ik gaan!  In september 2022 ontving ik een uitnodiging voor de opening van de Balenciaga-tentoonstelling in het Kunstmuseum in Den Haag. Ten eerste voelde ik me heel vereerd, maar ik voelde me ook trots. Trots dat iemand aan mij denkt bij het samenstellen van een guestlist! Wat een geluk! Ja, natuurlijk zou ik gaan! Op de uitnodiging stond vermeld dat de dresscode ‘Feestelijk zwart’ was. Oei, dat is even schakelen, want ik probeer zelf juist minder zwart te dragen. Waarschijnlijk weet jij als Bonbons de Marie-volger ook dat kleur mijn voorkeur heeft. Mijn eerste vraag was toen: heb ik zelf iets van Balenciaga? Nee. Vraag 2: Heb ik iets van Balenciaga in de webshop staan? Ja, een sjaalring en sjaal in pasteltinten. Dus niet echt passend bij de dresscode. Gelukkig had ik nog even... Dubbel geluk! Diezelfde middag ging ik nog even de stad in om een gymtasje voor mijn zoon Jakob te kopen. Ik kwam in een winkel waar ze een mix van nieuw en oud verkopen. Kleding, kinderspeelgoed, woonaccessoires, alles. Ook vintage sieraden. Natuurlijk wilde ik hier even verder rondneuzen. Ik vond een mooi paar oorbellen, haal de clip opzij en zie: BALENCIAGA! Wat een geluk en vooral: wat een toeval! Ik zag nog een paar oorbellen en ging naar de kassa. Op het paar Balenciaga oorbellen stond geen prijsje, wat altijd van alles kan betekenen. Ik: “Uhm, deze oorbellen wil ik graag, maar op dit paar staat geen prijsje” De verkoopster “Oh, als er geen prijsje op staat, kosten ze 4,95” Ik: “Nou, dan neem ik ze graag mee” (in mijn gedachten sta ik te springen en te gillen van geluk!) Balenciaga, wie?! Cristóbal Balenciaga (1895 – 1972): werd beschouwd als ‘le maître’ onder de couturiers. “Als haute couture een orkest is, dan is Balenciaga de dirigent en de rest van ons slechts de musici die de aanwijzingen van de meester volgen”, zei Christian Dior eens. De Spaanse modeontwerper stond bekend als een strenge couturier die zijn werk als zijn religie beschouwde. Zijn sculpturale en complexe vormen kwamen het beste uit in een van zijn favoriete kleuren: zwart. Kunstmuseum Den Haag brengt met de modetentoonstelling Balenciaga – Meesterlijk zwart een eerbetoon aan zijn oeuvre in deze kleur. Meer dan 100 topstukken uit de collecties van Palais Galliera en Maison Balenciaga stelen de show in Den Haag. Het is voor het eerst dat zo’n grote selectie werken van Balenciaga in Nederland te zien is. Spelen met zwart  Zwart is voor Balenciaga bij uitstek de kleur om zijn kunstenaarschap te benadrukken. Zonder de afleiding van kleur, maakt een Balenciaga-ontwerp in het zwart – of het nu een getailleerd kostuum, een oogverblindende avondjurk of volumineuze baby doll dress is – éérst indruk met het sculpturale en complexe ontwerp. Bij een tweede blik wordt het oog verleid door de rijke, vaak contrasterende texturen en prachtige details.De speling van licht op Balenciaga’s zwart zorgt voor een briljante stofuitdrukking. Zwart in kant, borduurwerk, fluweel, gedrapeerde zijde, franjes of schitterende pailletten – elk couturestuk is magnifiek uitgevoerd. In tegenstelling tot het ongebleekte katoen waar de meeste couturiers dan mee werken, voert Balenciaga zelfs zijn proefmodellen uit in zwart. In de tentoonstelling wordt zichtbaar dat de couturier met deze kleur een betoverend spel speelt.   Spaans zwart Ook is Balenciaga’s zwarte kleurenpalet terug te brengen naar de liefde voor zijn Spaanse erfgoed. Van katholieke vroomheid en traditionele Spaanse streekdracht, tot aan de sobere zwarte opsmuk van Spaanse Habsburgse heersers en hun hof: zwart kent een lange geschiedenis en diepe band met de Spaanse identiteit. Het is geen toeval dat de doeken van Spaanse kunstschilders Francisco Goya, Diego Velázquez en Francisco de Zurbarán worden gedomineerd door deze kleur en tegelijkertijd een grote inspiratie voor Balenciaga vormen. Niet alleen de kleur zwart, maar ook zijn terugkerende gebruik van mantillas (Spaanse hoofdbedekkingen), kant en volants in zijn ontwerpen roept de Spaanse cultuur op. Balenciaga was een maestro met internationale allure, maar zijn creaties bleven vaak trouw aan zijn thuisland. Meester in zijn vak Balenciaga’s vroege opleiding tot kleermaker – hij is al vanaf zijn twaalfde in de leer – onderscheidt hem van andere couturiers uit zijn tijd. In tegenstelling tot zijn meeste collega’s kent hij het vak door en door: hij is bedreven in elke fase van het ontwerpproces. “Enkel Balenciaga is een ware couturier. (…) De anderen zijn niet meer dan ontwerpers”, aldus Coco Chanel. Zijn vakmanschap, precisie en revolutionaire silhouetten maken van hem de meester der couturiers. Vanaf zijn eerste catwalk collectie in 1937 tot aan de sluiting van zijn salon in Parijs in 1968, rekent Balenciaga de meest invloedrijke figuren van die tijd tot zijn clientèle.  Vanaf 1956 besluit Balenciaga zijn collecties steevast een maand ná de gebruikelijke modeweken in Parijs te presenteren, als grande finale, om het risico op imitatie van zijn populaire ontwerpen te voorkomen. Hubert de Givenchy, zijn goede vriend, begint dit ook te doen. Deze belangrijke tijd in Balenciaga’s oeuvre speelt de hoofdrol in Balenciaga – Meesterlijk zwart, dat tal van zijn meest toonaangevende creaties bevat. Naast meer dan 60 kledingstukken, zijn er in de tentoonstelling eveneens zwarte toiles (katoenen proefmodellen), hoeden en sieraden, maar ook tekeningen, filmbeelden en fotografie uit het archief van Maison Balenciaga te zien.   Volume De jaren 50 en 60 van de vorige eeuw worden beschouwd als de hoogtepunten uit Balenciaga’s carrière. In een tijd waarin de getailleerde New Look van Christian Dior het modebeeld domineert, zoekt Balenciaga juist hele andere contouren op. Hij herinterpreteert de vrouwelijke vorm en elimineert de taille, waardoor er nog nooit eerder vertoonde silhouetten – los van het lichaam – ontstaan. Balenciaga verkiest comfort, bewegingsvrijheid en volume boven beperkende pasvormen, zoals goed zichtbaar in la robe ballon uit 1950, een bolvormige jurk van tafzijde die naar verluidt “zo licht als twee wolken” is. In de tentoonstelling krijgen ook andere revolutionaire ontwerpen zoals la ligne tonneau (1947) (kledingstukken met een ‘ton’-vorm), ‘half-getailleerd’ mantelpak (1951), tuniek-jurk (1955) en la robe sac (1957) (jurken met een wijdvallende rug) een prominente plek. Bezoekers kunnen eromheen lopen als ware het een driedimensionaal beeldhouwwerk – net zoals de couturier zelf voor ogen heeft. Om zijn baanbrekende vormen tot leven te laten komen, experimenteert de couturier eindeloos met verschillende materialen. Het voor hem speciaal ontworpen materiaal ‘gazar’ wordt favoriet: een stevige, maar lichte zijden stof die hij in 1958 in samenwerking met de Zwitserse textielfabrikant Abraham ontwikkelt. Gazar behoudt goed zijn vorm, en blijkt daarmee ideaal voor de architecturale en volumineuze ontwerpen van Balenciaga, die het materiaal uiteraard als geen ander beheerst.   Nalatenschap De tentoonstelling Balenciaga – Meesterlijk zwart wordt gebracht in een tijd waarin het merk Balenciaga door Vogue is bestempeld als “… the hottest high fashion brand on the planet right now”. Het is creatief directeur Demna Gvasalia (1981) gelukt het modehuis nog steeds net zo toonaangevend te houden als zo’n zeventig jaar geleden. Ook nu speelt het modehuis met de kleur zwart, volumes en driedimensionale vormen en blijft het schatplichtig aan zijn grondlegger: de onvolprezen maître Cristóbal Balenciaga. (bron: kunstmuseum.nl) -------------------------------------------------------------------------------- Ik ben een sucker voor de museumshop, waar mijn oog meteen op het boek viel die speciaal bij deze tentoonstelling is uitgebracht, Balenciaga. Meesterlijk Zwart bij uitgeverij Waanders & De Kunst. Maar na even rondkijken ging ik toch voor een ander boek over Balenciaga waar meer achtergrond (en kleur te zien en) te lezen is. De opening was geweldig. Ik ontving een uitnodiging via @hoicatherine. Nou Catherine, je had me niet blijer kunnen maken! Het was prachtig! De tentoonstelling, de kleding, silhouetten, materialen, details, knopen, coupenaden… maar ook was het heerlijk mensen kijken! We zagen oud modedocenten, modejournalisten, fashion victims, maar vooral veel mensen die écht hun best hadden gedaan op hun outfit. Wat een verademing! Ga het zien, deze tentoonstelling! Het is erg de moeite waard 🖤
Meer lezen
Houd je wintergarderobe fris: essentiële bewaartips voor de lente en zomer
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-lisah Hermkens
  • Aantal comments: 1
Houd je wintergarderobe fris: essentiële bewaartips voor de lente en zomer
Afgelopen woensdag was Chiara van Indiaan in je kast bij mij in de studio om samen Live op Instagram vragen van klanten te beantwoorden. Chiara is stylecoach en haar werk is om bij klanten thuis kledingkastsessies te geven om hun persoonlijke stijl tot uiting te laten komen en om ze verder te helpen op het gebied van kleding en styling. Bij mij in de studio ontvang ik klanten en heb ik doorgaans veel gesprekken en krijg ik met regelmaat dezelfde vragen als Chiara. Dit is waarom Chiara en ik onze krachten bundelen om met zijn tweeën thema’s te behandelen en vragen te beantwoorden.   Deze keer hebben Chiara en ik het gehad over de seizoenwissel in je kledingkast van herfst/winter naar de lente/zomer. Wat berg je op, hoe berg je dat op en wat neem je ook vooral mee? Waarom is dit slim om te doen? Ten eerste doe je dit om te voorkomen dat er motten in je kleding komen. De investering die je hebt gedaan in aanschaf van jouw wollen items is de investering ook waard om te zorgen dat deze items mooi en goed blijven. Ten tweede is het een goed moment om al deze items na te lopen op of ze nog bij je passen of eventueel weg kunnen. Het haalt de ruis uit je kledingkast weg. Ten derde is het heel fijn om deze kleding weer tevoorschijn te kunnen halen zodra het weer kouder wordt en je een weerzien hebt met je mooie, warme wollen kleding. Je hoeft niets nieuws te kopen, je ervaart jouw mooie items als een nieuwe aanvulling op je garderobe.   Hoe ga je te werk? Een goed startpunt is het verzamelen van al je wollen kleding en accessoires. Groepeer ze in categorieën zoals jassen, vesten, blazers, broeken, mutsen, sokken, ondergoed, etc. Loop alles na op eventuele vlekken of geurtjes. Motten zijn dol op wollen kleding die niet schoon is. Vooral huidvet- en schilfers vinden ze fijn. Een goede manier om jouw wollen kleding te reinigen is door ze één of twee nachtjes in de vriezer te leggen. Je vouwt of rolt je kledingstuk op, doet ze in een plastic tas en legt ze even te vriezen. Heb je een tuin of balkon? Ook een goede manier is om jouw kledingstuk met nachtvorst buiten te hangen. Waarom verkies ik invriezen boven wassen? Natuurlijk mag je je kleding wassen, maar bij elke wasbeurt lever je iets in van de kwaliteit van je kledingstuk. Het model en de uitstraling gaat steeds een beetje achteruit. Bij invriezen is dit niet het geval. Geurtjes gaan weg en door het zelfreinigende vermogen van wol verdwijnen vlekken.   Vervolgens berg je de kleding op in vacuümzakken die je kunt bestellen bij bijvoorbeeld bol.com. Kies voor kwalitatief goede zakken, want je gaat er jaren gebruik van maken. Door je kleding in deze zakken te doen, weet je zeker dat er niets mee kan gebeuren en je jouw kleding na de zomer weer perfect tevoorschijn haalt. Deze zakken zijn doorgaans transparant (als je kunt kiezen, kies dan ook voor transparant) waardoor je precies kunt zien wat je waar hebt opgeborgen. Je kunt er eventueel lavendel, cederhout of kruidnagel bij opbergen tegen motjes, maar alleen de vacuümzak moet voldoende zijn.   Wat neem je mee naar de lente en zomer? Zelf houd ik altijd twee vesten en colberts apart om mee te nemen naar het lente/zomerseizoen. Ik draag ze dan als jas en ze zijn ook heel fijn om in koele ochtenden/avonden te dragen. Een paar dikke wollen sokken is ook fijn om bij je te houden. Voor als je op vakantie gaat of voor in je tas als het onverwacht toch koud wordt.   Wat win je hier nu mee? Vooral veel rust. Zie je een motje vliegen? Dan krijg je niet meteen de neiging om je hele kledingkast ondersteboven te halen. Je hebt minder keuzestress bij het aankleden, want er is simpelweg minder. Je hebt ruis weggenomen. Na het lente/zomerseizoen als je zin hebt om winterse items aan te schaffen haal je je eigen wollen kleding tevoorschijn. Ze voelen weer als nieuw. Je onderdrukt de neiging opnieuw geld uit te geven aan items die je al hebt. Je investering blijft. Door goed te zorgen voor je mooie kleding en accessoires, blijven ze mooi en zorg je dat het je investering waard blijft.   Heb je vragen en/of opmerkingen? Chiara en ik horen het graag!   Bisou, Marie-Lisah
Meer lezen
Bonbons de Marie in ZIN Magazine
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-Lisah Hermkens
  • Artikel tag:bonbons de marie
  • Aantal comments: 0
Bonbons de Marie in ZIN Magazine
Oh la la, Bonbons de Marie is featured in Zin Magazine. Misja Beijers kwam langs in de Bonbons studio en interviewde mij, Marie-Lisah, voor het magazine waar zij de rubriek "Schatkamers" voor schrijft. Met gevoel voor stijl en fashion zoekt Misja in elke provincie de fijnste vintage winkels. 𝗛𝗲𝘁 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗿𝘃𝗶𝗲𝘄:𝐻𝑜𝑒 𝑙𝑎𝑛𝑔 𝑏𝑒𝑠𝑡𝑎𝑎𝑡 𝐵𝑜𝑛𝑏𝑜𝑛𝑠 𝑑𝑒 𝑀𝑎𝑟𝑖𝑒?"Zolang ik me kan herinneren ga ik al met mijn ouders naar rommelmarkten en tweedehands winkels - vooral in Frankrijk - om spullen in te kopen. Na mijn studie mode aan de Willem de Kooning Academie heb ik twee jaar in de modebranche gewerkt. Daarna ben ik mijn eigen webshop begonnen. Nu heb ik daarnaast deze studio. Al met al bestaat Bonbons de Marie inmiddels zo'n tien jaar."𝐻𝑜𝑒 𝑧𝑖𝑒𝑡 𝑗𝑒 𝑐𝑜𝑙𝑙𝑒𝑐𝑡𝑖𝑒 𝑒𝑟𝑢𝑖𝑡?"Ik verkoop vintage kleding en -accessoires voor vrouwen. Voor mij zijn een paar dingen van belang bij de inkoop, namelijk de kwaliteit, het materiaal en de manier waarop een item is gemaakt. Voorwaarde vind ik ook dat je het naar de mode van nu moet kunnen vertalen. Ik ga nog steeds twee keer per jaar - samen met mijn ouders - naar Frankrijk om in te kopen. Bij elk stuk dat door mijn handen gaat, denk ik al aan een bepaald type dat het zou kunnen dragen. En denk ik al over hoe het gecombineerd kan worden met iets van deze tijd."𝐺𝑒𝑒𝑓 𝑗𝑒 𝑜𝑜𝑘 𝑎𝑑𝑣𝑖𝑒𝑠?"Zeker. Dat gaat vaak spelenderwijs. Je merkt heel snel aan klanten of ze vragen hebben. Ik heb ook een groot aanbod aan accessoires, zoals sjaals, riemen, tassen en sieraden. Het is mooi om vrouwen te laten zien dat je daarmee kunt 'spelen'. Sjaaltjes kun je op zoveel verschillende manieren dragen! En met accessoires kun je ook de aandacht van eventuele mindere kanten van je lichaam afleiden. Ik vind het moment dat vrouwen dat zien en daardoor anders naar zichzelf gaan kijken magisch."𝑊𝑎𝑡 𝑖𝑠 𝑜𝑝 𝑑𝑖𝑡 𝑚𝑜𝑚𝑒𝑛𝑡 ℎé𝑡 𝑝𝑎𝑟𝑒𝑙𝑡𝑗𝑒 𝑖𝑛 𝑗𝑒 𝑤𝑖𝑛𝑘𝑒𝑙?"Dat is moeilijk, want ik heb nu ook heel mooie broches. Maar als ik moet kiezen worden het de tweekleurige schoenen van Hermès.
Meer lezen
10 Tips om motten te bestrijden
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-Lisah Hermkens
  • Artikel tag:cederhout
  • Aantal comments: 0
10 Tips om motten te bestrijden
Hoe voorkom je motten in je kledingkast en bescherm je jouw favoriete wollen en zijden kledingstukken & accessoires?   Wol en zijde zijn zonder twijfel mijn favoriete textielsoorten. Ik ben een sucker voor zijden sjaaltjes en heb al een redelijke verzameling aangelegd met onder andere vintage Ferragamo, Dior, Lanvin, Pucci, Hermès en Yves Saint Laurent. Niet alles gaat dus direct naar de webshop (wel heel veel)... Daarnaast heb ik een aantal wollen kledingstukken waar ik gek op ben. De kleuren en kwaliteit zijn vaak erg mooi, de stoffen zijn niet statisch en vallen mooi. In de winter houdt wol (net als zijde!) je warm en in de zomer beschermt wol tegen de warmte. Jassen, truien en vesten van wol zie je veel in mijn kledingkast en combineren goed met zo’n kleurige zijden sjaal of met een mooie grote vintage broche. Maarrrr, één groot nadeel van wol en zijde: de mot loves it too! Zodra ik één mot zie raak ik in paniek. Zie ik er twee, dan kom ik serieus in actie. Vorige week gebeurde dit. Dan weet ik wat me te doen staat. Op naar de drogist en motten-lokdoosjes kopen. Deze plaats ik strategisch in mijn kledingkast. Deze lokdoosjes zijn duur en gaan niet lang mee, maar ze stellen me wel gerust. Dit was fase 1, nu op naar fase 2. Fase 2 is een fijne en leukere fase :) Hiervoor ga ik naar Dille & Kamille, waar ik een grote zak lavendel (6,95 euro) en een doosje met theefilter-zakjes (4,95 euro) koop. Want motten hebben een goede smaak wat mode betreft, maar die smaak houdt op bij de geur van lavendel. Eenmaal thuis gekomen maak ik plaats aan tafel. De zak lavendel keer ik ondersteboven en ik pak de theefilter-zakjes uit. Het enige wat ik nu nog nodig heb, is een nietmachine. Één voor één vul ik de zakjes met lavendel, vouw de bovenkant tweemaal om en niet de vouw vervolgens vast. Dit herhaal ik tot alle lavendel op is. Uiteindelijk heb ik 43 lavendelzakjes (meer is mogelijk, want ik ben niet zuinig met de lavendel). De lavendelzakjes gaan in de zakken van wollen jassen en vesten. Ik leg ze tussen mijn wollen truien en zijden sjaaltjes. En dan... Rust.   Nog een aantal tips tegen motten: 1. Berg je wollen en zijden kleding schoon op. 2. Lucht je wollen en zijden kleding regelmatig en vouw ze niet te compact op. 3. Berg je kleding op in plastic of kranten. Motten bijten zich daar niet doorheen. 4. Naast lavendel kun je ook zakjes vullen met laurierblad, kruidnagel en/of sinaasappelschillen. 5. Door de kleding te bevriezen of chemisch te reinigen gaan eventuele eitjes ook dood. 6. Cederhout is een goed middel tegen motten. Bij Dille & Kamille en Hema zijn kleine cederhouten balletjes verkrijgbaar. 7. Controleer regelmatig. 8. Per half jaar haal ik al mijn kleding uit mijn kledingkast. Ik loop alles na op eventuele motten of plekjes. De kleding die ik de komende periode niet ga dragen berg ik op in vacuümzakken. Ideaal, want ik weer zeker dat er niets met de kleding gebeurd die in de zakken zit. Het is even een investering, maar je kunt ze herbruiken. 9. Bestel je een kledingstuk of sjaal bij Bonbons de Marie? Dan ontvang je er een zakje lavendel bij cadeau. Deze kun je tussen je kleding leggen en helpt tegen motten. Heb jij nog een goede tip tegen motten? Laat jouw tip hieronder achter!
Meer lezen
Meer dan een armband...
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-Lisah Hermkens
  • Artikel tag:armband
  • Aantal comments: 0
Meer dan een armband...
Meer dan een armband... In de afgelopen tien jaar van Bonbons de Marie was de vraag die het meest werd gesteld: 'Maar heb je dan nooit spijt?!' als ik weer iets moois had verkocht. Nee, zelden... behalve met één armband!Ja, ik kan makkelijk afstand nemen van de vintage kleding & accessoires die ik verkoop. Door mijn figuur en door zo veel met mode bezig te zijn weet ik snel of iets bij mij past of dat een stuk onaangeroerd in mijn kast zal blijven hangen. Dat vind ik zonde. Mooie spullen moeten gedragen en gebruikt worden en geld moet immers rollen! Toen ik 10 jaar geleden begon met Bonbons de Marie (toen nog Rewind Play Fast Forward) was ik samen met mijn vader Sjaak op een brocante. Daar vond ik een ketting en armband van Yves Saint Laurent voor 15,- euro! Dat is echt niets! De ketting was niet mijn smaak. De armband vond ik prachtig! Ik was net begonnen met het kopen en verkopen van vintage en was natuurlijk super blij met deze vondst, maar wist nog niet goed hoe en voor hoeveel ik deze sieraden het beste kon verkopen. De armband zelf houden kwam niet in me op want zeker toen kon ik het geld heel goed gebruiken. Ik denk dat ik ze ieder voor 125,-/150,- euro heb verkocht toen.Van de armband kreeg ik snel spijt. 'Leergeld' zei ik steeds tegen mezelf. De ervaring van een bijzonder stuk verkopen, misschien voor te weinig, maar daar kun je weer nieuwe dingen van kopen, weer investeren... etc. etc. Ik denk dat ik wel tien jaar lang, minstens één keer maand aan de Yves Saint Laurent armband heb gedacht.Ik heb hem één keer bij Sebastiaan den Herder voorbij zien komen, maar toen had ik het geld er niet voor. Later was hij verkocht. Daarna heb ik hem heel lang nergens gezien en geloof me, ik heb véél gezocht. Laatst zag ik hem ineens voor 800,- euro voorbij komen en toen werd de spijt natuurlijk nog iets groter! Maar afgelopen maand kwam hij opnieuw voorbij en nu dacht ik: jij bent van mij! Niet voor 800,- euro, maar ook zeker niet voor een inkoopprijsje!De armband is mijn cadeau aan mezelf voor 10 jaar hard (maar heel leuk!) werken en het geeft heel veel voldoening om de armband terug te kunnen kopen om hem nu, tien jaar later, zelf te gaan dragen! Ja, er waren tranen van geluk toen ik hem weer in mijn handen had!
Meer lezen
Mijn vintage Chanel broche: een raar verhaal...
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-Lisah Hermkens
  • Aantal comments: 0
Mijn vintage Chanel broche: een raar verhaal...
Mijn vintage Chanel broche: een raar verhaal... Over hoe ik een echte vintage Chanel broche vond voor maar 12,- euro, hem verkocht en spijt kreeg...   In één van de beginjaren van mijn vintage webshop Bonbons de Marie was ik met mijn ouders in Frankrijk in een tweedehands winkel waar ik een broche, een paar oorbellen en een kettinghanger van Chanel zag liggen. Ik was nog niet een erg ervaren vintage hunter, maar voor een totaalprijs van 24,- euro ga je niet lang nadenken, maar neem je het handeltje snel mee om thuis goed verder te bestuderen. Alles was echt! Wat een vondst! Maar zoals ik al vertelde, het waren mijn beginjaren en het geld dat binnenkwam, werd meteen omgezet in nieuwe handel. Zo kon ik zo snel mogelijk groeien. Ik verkocht toen alleen nog maar op Marktplaats, en als je items van Chanel verkoopt is dat erg goed voor je vindbaarheid. Zonder nadenken zette ik alles op Marktplaats. Ik weet nog dat ik de broche toen heel snel voor 120,- euro heb verkocht. Dat is natuurlijk veel te weinig, maar ik begon net en durfde niet een paar honderd euro te vragen. Wat hij wel echt waard is!   De oorbellen en kettinghanger deden me niet zo veel, maar ik kreeg snel spijt dat ik de broche had verkocht. Hij was groot, goud met roze en met Gripoix-glas. Eigenlijk vond ik hem prachtig! Ik heb toen snel een zoekopdracht ingesteld op Marktplaats zodat ik bij elke Chanel broche die online werd gezet, een bericht zou krijgen. En ik kreeg bericht. Er werd precies dezelfde Chanel broche geplaatst, maar nu met een origineel Chanel doosje. Dit was dus niet de mijne. Ik plaatste een bod van 125,- euro en het werd na een paar dagen geaccepteerd! Ik had mijn Chanel broche terug voor nog steeds een super goede prijs en inclusief doosje!   Jaren later ging ik naar sieradenbeurs SIERAAD in de Gashouder in Amsterdam. Ik droeg een jas waar ik verschillende vintage broches op had gespeld, met onder andere deze Chanel broche. Ik kwam binnen en zag meteen: 'verplichte garderobe'. Natuurlijk wilde ik mijn, voor mij waardevolle broches, niet op mijn jas laten zitten. Ik heb ze er allemaal afgehaald en in mijn tas gedaan. In de trein terug naar huis kwam ik erachter dat het Chanel-logo midden op de broche er af was gevallen in mijn tas. Gelukkig kon ik hem vinden en stopte hem in mijn kleingeld-vakje van mijn portemonnee. Dat leek een goed idee...   Ik ben het logo kwijtgeraakt... Wat nu... Nu was de broche niet meer in originele staat en ging het ook nooit meer zijn. Ik baalde enorm! Toen kreeg ik een idee. Op Marktplaats zag ik regelmatig hele kleine knock-off Chanel oorbellen staan. Daar kocht ik één paar van. De steker heb ik er afgeknipt en heb hem op de juiste plek terug geplakt. Het verschil is minimaal, maar ik ben weer en nog steeds dolgelukkig met mijn broche! Alleen al om het verhaal. Ik verkoop hem nooit meer en het beste is: ik heb nu een reserve CC!
Meer lezen
Bonbons de Marie op de cover van de Grazia
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-Lisah Hermkens
  • Artikel tag:grazia
  • Aantal comments: 0
Bonbons de Marie op de cover van de Grazia
Bonbons de Marie op de cover van de Grazia  Niet lang geleden ontving ik een bestelling van een bijzondere dame. Haar naam herkende ik direct. Linda Hakeboom (36 jaar, documentairemaakster) heeft afgelopen jaar voor Linda.nl een videodagboek bijgehouden vanaf het moment dat ze de diagnose kanker kreeg. Met veel bewondering heb ik haar gevolgd. Een jaar later staat ze, nu met kort haar, op de cover van de Grazia en ín de Grazia met een mooi interview. Wat vind ik het een eer dat Linda hiervoor op de foto wilde met oorbellen van Jean-Louis Scherrer en Guy Laroche uit mijn webshop.   Wil je het interview lezen, maar ligt er al een nieuw nummer van Grazia in de schappen? Natuurlijk heb ik in de studio een exemplaar liggen.   De oorbellen die ze draagt op de foto hieronder zijn van Guy Laroche. Hetzelfde paar oorbellen staan in de webshop met een rode gripoix-steen.
Meer lezen
Jouw Hermès-sjaal: is hij echt of nep?
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-Lisah Hermkens
  • Artikel tag:herkennen
  • Aantal comments: 0
Jouw Hermès-sjaal: is hij echt of nep?
Jouw Hermès-sjaal: is hij echt of nep? Waar herken je nou een echte Hermès sjaal aan en zorg je dat je jouw Hermès sjaal met trots draagt?! De Hermès-sjaal is een gewild modeaccessoire. Dat is om verschillende redenen. Op de eerste plaats is een Hermès-sjaal prachtig gemaakt. De dessins zijn ontworpen door een vast team van 40 kunstenaars, de kwaliteit van de zijde is heel mooi en dik en de sjaals behouden hun kwaliteit en waarde, ook na vele jaren en malen dragen. En wist je dat het gemiddeld twee jaar duurt om één Hermès-sjaal te maken?   Een zijden sjaal is een veelzijdig accessoire. Niet alleen houdt hij je warm, maar hij is ook gewoon heel mooi om bijvoorbeeld aan je tas of door de lusjes van je favoriete jeans te dragen.   Wat een nadeel is van zo’n populair mode-item, is dat het veelvuldig wordt nagemaakt. Als je gevoel hebt voor stoffen en kwaliteit, dan pik je de echte er zo uit, maar ook als je iets minder kennis hebt op dit vlak, moet het je met de volgende tips zeker lukken om een echte Hermès-sjaal direct te herkennen. De zoomAfbeelding 1 De zoom van een Hermès-sjaal is altijd naar de voorkant van de sjaal toegerold. Bij veel sjaals is dat juist omgekeerd. De zoom is met de hand vastgestikt en dat kun je zien. De stiksels verschillen, weliswaar minimaal, van afstand. Bij een machinaal gestikte zoom is de afstand precies hetzelfde. Op afbeelding 1 zie je voorbeelden van hoe de zoom er aan de voorzijde van de sjaal uit hoort te zien.Afbeelding 2 Op afbeelding 2 zie je een echte Hermès-zoom. Je ziet de zoom nu vanaf de achterkant van de sjaal.   Afbeelding 3 Op afbeelding 3 zie je een machinaal gestikte zoom. Dit zul je bij een echte Hermès-sjaal nooit zien. Het logoHet logo Elke sjaal van Hermès is voorzien van het logo van Hermès. Altijd met een streepje op de ‘e’ en met een copyrightteken naast de naam Hermès.Op afbeelding 4 zie je een voorbeeld van hoe de naam 'Hermès' op een namaak Hermès-sjaal staat afgebeeld. Afbeelding 4 Op afbeelding 5 zie je voorbeelden van hoe de naam 'Hermès' staat vermeld op een echte Hermès-sjaal. Afbeelding 5  Het materiaallabel Bij veel vintage Hermès-sjaals ontbreekt het materiaallabel, dus geen zorgen als je er geen vindt aan je tweedehands of vintage sjaal. Hij wordt nog wel eens verwijderd. Als je een Hermès-sjaal vindt waar wel een materiaallabel aan zit, dan moet er altijd op staan: ‘Made in France’ en ‘100% soie’ (‘soie’ betekent ‘zijde’). Het materiaallabel is altijd in hetzelfde soort en kleur garen aan de sjaal genaaid als de zoom.De groene sjaal is nep. Op de rode sjaal zie je een voorbeeld van hoe een echt label er uit ziet. Afbeelding 6 Het materiaal Echte zijde is iets moeilijker te herkennen als je niet veel verstand hebt van stoffen en materialen, maar een echte Hermès-sjaal is van een dikke kwaliteit zijde. Als je een knoop legt in de sjaal en die er een dag later uithaalt, dan zal de sjaal nauwelijks gekreukt en geplooid zijn. Hij neemt snel zijn oorspronkelijke vorm aan. Een manier om zijde te onderscheiden van een kunststof sjaal is om een brandproef uit te voeren. Probeer een draadje los te halen en steek deze in brand. Als de stof verpulvert, dan is het zijde. Wordt het draadje een hard balletje? Dan heb je kunststof te pakken. Dit dient als extra informatie. Het is niet aan te raden om dit met je Hermès-sjaal te doen!   Het formaat De meeste Hermès-sjaals zijn 90 x 90 cm. groot en wegen 65 gram. Als een sjaal is gewassen of al wat ouder is dan zal hij lichter in gewicht zijn. Er bestaan ook Hermès-sjaals in de maat 70 x 70 cm. maar deze komen aanzienlijk minder voor. Gesigneerd Een echte Hermès-sjaal is (bijna) altijd gesigneerd door de kunstenaar die het dessin van de sjaal heeft ontworpen. Op afbeelding 7 zie je een voorbeeld van hoe de sjaal is gesigneerd. Afbeelding 7 Op afbeelding 8 zie je ook een voorbeeld van hoe de sjaal gesigneerd is, maar bij deze moet je even zoeken.  Afbeelding 8 Titel Elke Hermès-sjaal heeft een titel. Deze titel staat ook altijd groot op de sjaal vermeld. Zo heb je bijvoorbeeld de ‘Brides de Gala’ sjaal die al vaak is gedrukt en steeds in een andere kleurstelling. Door de populariteit van dit dessin zal hij dus ook zeker vaker nagemaakt zijn.   Voor- en achterkant De voor- en achterkant van een Hermès-sjaal zijn verschillend. Het dessin van de Hermès-sjaal is aan de achterkant niet ‘leesbaar’. Een Hermès-sjaal wordt aan één kant bedrukt, dus deze kant is helder van kleur en alle details zijn zichtbaar. Het dessin moet helemaal kloppen/passen en is nooit verschoven. Ook niet een klein beetje.  Geen twijfel Heb je een echte Hermès-sjaal in handen, dan kan daar geen twijfel over zijn. Het materiaal, de kleuren, de details, alles is goed. Als de sjaal bijvoorbeeld niet netjes bedrukt is, dan wordt hij in zijn totaal vernietigd door Hermès. Alleen het beste van het beste mag verkocht worden. Anekdote - Mijn eerste Hermès sjaalDeze Hermès-sjaal is de eerste die ik ooit vond (daarom houd ik hem o.a. zelf). Ik was met mijn vader in een kringloop in Gennep (Limburg). Ik graaide in de bak met sjaals en kreeg deze sjaal in mijn vizier. Toen ik hem omhoog hield, dacht ik: Mais non?! En toen: als ze dit bij de kassa zien… Ik had nog een paar sjaals en wat andere dingen en liep naar de kassa. Ik legde de sjaals op een hoopje (deze onderop) en de mevrouw begon te tellen: 1, 2, 3, 4, en…. de vijfde is gratis! Dat was deze!  
Meer lezen
15 Manieren om een broche te dragen
  • Gepubliceerd op:
  • Geschreven door:Marie-Lisah Hermkens
  • Artikel tag:broches
  • Aantal comments: 2
15 Manieren om een broche te dragen
15 Manieren om een broche te dragen De broche had een lange tijd een wat stoffig imago, maar als je het mij vraagt mag hij een vast plekje in jouw bijouxdoosje.Een broche draag je naar mijn idee het beste op een wollen winterjas, vest, trui of colbert. Dit heeft te maken met dat deze stoffen dikker zijn van kwaliteit.Daarnaast laat de speld geen gaatjes achter op dit soort materialen. Een goudkleurige- of strassbroche zorgt ook voor een mooi contrast qua structuur op een wollige stof. De klassieke manier om een broche te dragen is net boven je hart. Dus boven de borst, richting je schouder. Maar er zijn natuurlijk veel meer plaatsen om een broche te dragen. Het leuke van een broche is, is dat ze er zijn in talloze formaten, thema’s, kleuren en materialen. Het is maar net wat het beste bij jou past.Hieronder zal ik je een aantal voorbeelden laten zien van hoe je een broche kunt dragen én ik heb nog een aantal tips voor je die het dragen van een broche makkelijker maken.15 Manieren om een broche te dragen 1. De klassieke manier voor het dragen van een broche. Hierbij draag je de broche net boven het hart. Dus boven je borst, richting je schouder. Vroeger schitterde de stenen dan mooi bij het kaarslicht tijdens een diner. 2. In het midden aan de hals op een blouse is ook een mooie plek om een broche te dragen. Het geeft een wat stoerder gevoel à la cowboy, die hier vaak ook een sieraad aan een leren veter dragen.   3. Draag jouw broches in een groepje. Hierbij is het mooi als de broches wel een overeenkomst met elkaar hebben. Bijvoorbeeld allemaal in dezelfde kleur, of allemaal in hetzelfde thema. Dat geeft meer rust in het geheel.   4. Draag een broche op een tas. Hierbij is het bijvoorbeeld leuk om hier speciaal een tas voor aan te schaffen die je ‘customized’ met een broche. Dus zoekt naar een combinatie van tas en broche die je gewoon bij elkaar vindt horen. Bijvoorbeeld een satijnen clutch (hoeft helemaal geen dure te zijn), met een mooie grote strassbroche. Voila! Je hebt direct een Gucci- of Marni-tas ontworpen!   5. Het is mogelijk om een broche op een hoed te dragen in plaats van een hoedenspeld. 6. Draag jij wel eens een gebreide haarband als oorwarmers van de winter? Dit is ook een mooie plek om een broche te dragen. 7. Een tulband is ook een mooi accessoire om een broche op te dragen. Ik zou zelf kiezen voor middenvoor. Dit zorgt voor een twenties-uitstraling. 8. ’s Winters is het erg mooi om een broche te dragen op de kraag of het revers van een wollen mantel. Het is verrassend om sieraden ook op buitenkleding te dragen, maar maakt je outfit ook een geheel als je buiten bent en niet alleen binnen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de kleur van de broche laten passen bij de kleur van je sokken, of sjaal, of lippenstift, of… Het zit hem vaak juist in de kleine details.   9. Ga je naar een feestje en draag je een rok of jurk met tailleband? Ook deze tailleband is een mooie plek om een broche te dragen. Die rok krijgt direct een chique uitstraling. 10. Een broche op je schouder. Yes! Denk: tatoeage. Naar mijn idee is het dan juist leuk om een wat ‘kitscherige’ broche te gebruiken op deze stoere plek.   11. Een broche is ook een mooie manier om van meerdere kettingen één geheel te maken. Je koppelt meerdere snoeren gemakkelijk tussen de broche waardoor je een grote brede ketting creëert met chique detail. 12. Veel broches zijn ook als kettinghanger te dragen. Er zit dan aan de achterkant een extra ringetje, maar je kunt de ketting ook achter de speld langs halen.   13. Een broche is ook een fijne manier om een blouse, vest of jasje zonder sluiting toch te kunnen sluiten. 14. Als je verschillende broches hebt die qua maat en stijl op elkaar lijken kan het heel mooi zijn om ze te gebruiken op een mantel met een blinde knoopsluiting. Je plaatst ze op de plek waar normaliter aan de buitenkant knopen zouden zitten. 15. Het is mogelijk om broches te gebruiken als manchetknopen. Dit geeft meteen een hele mooie draai aan bijvoorbeeld een herenblouse. TipsTip 1: Zelf speld ik op elke trui, jas of vest een broche, die ik er ook in mijn kledingkast, als ik hem niet draag, op laat zitten. Dit scheelt (denk)werk.Tip 2: Is je broche te zwaar voor de stof waar je hem op wilt spelden? Gaat hij kiepen? Plaats dan een wattenschijfje aan de binnenkant van je kledingstuk en speld de broche door de stof én het wattenschijfje. Zo blijft hij goed op z’n plek zitten.Tip 3: Draag jij een broche op je wollen winterjas, maar ben je bang om hem te verliezen? Zet hem dan vast met een paar steekjes garen.Tip 4: Draag jij jouw broche het liefst op de klassieke manier, dus tegen de schouder? Houd er rekening mee dat de schouderband van jouw tas over de andere schouder hangt. Anders kan de schouderband de broche beschadigen of loswippen.Tip 5: Wil jij jouw broche toch op een dunnere stof dragen? Kijk goed naar stiksel en naadjes, misschien zit hier een geschikte plek om hem doorheen te spelden. Dan beschadig je de stof niet.Tip 6: Een broche kan ook een uitstekende manier zijn om een gaatje of vlekje te bedekken. Dit werkt goed als de oneffenheid zich op een plek bevindt waar een broche logisch is.Bekijk de collectie broches van Bonbons de Marie HIER. Wil je meer inspiratiebeelden zien van broches op kleding en accessoires? Bezoek dan eens de PINTEREST-pagina van Bonbons de Marie.
Meer lezen